Peter-en-Marieke.reismee.nl

Nieuw Zeeland zuidereiland tot zover

New Zeeland, veertien dagen, bijna 2000 km
Geland in Christchurch, met onze Vulcan van het oosten, via het zuiden, het westen, nu in het noordwesten van het Zuidereiland. We komen net vanaf de westkust, wat ze hier ook wel de 'wet-coast' noemen. Naar zeggen regent het hier 200 dagen, in totaal gemiddeld 2 tot 5 meter, per jaar.
Wij zijn er niet aan ontkomen en hebben een paar dagen regen achter de rug. In al die weken dat we onderweg zijn een van de weinig dagen met regen. Klagen doen we dus ook zeker niet.

De natuur is hier prachtig, de mensen erg vriendelijke en behulpzaam.
Alle voorzieningen zijn zoals we deze thuis gewend zijn, daar staat echter wel tegenover dat alle prijzen dat ook zijn!

We hebben al veel gezien en gedaan. Hieronder geen dag tot dag verslag maar een overzicht van de hoogtepunten (volgens ons). De opsomming is chronologisch en geven globaal onze reisroute aan. De foto's onderbouwen het geheel!

? Zwemmen met dolfeinen in Akaroa;
? De langste gletser van het zuiderlijk halfrond aan de voet van Mount Cook;
? Met de boot, tussen de ijsbergen door naar de gletser;
? Een zeeleeuw op het strand (Otago Peninsula);
? Albatrossen (+ jongen) vanuit het observatiecentrum;
? 1,5 uur tevergeefs wachten op de pinquins die aan land hadden moeten komen (dus ook geen foto,s);
? Via de southern scenic route zuidwaarst;
? Heel veel zeehonden bij Nuggit point;
? Toch nog een pinquin gespot bij Curio bay (+ hele oude versteende bomen);
? Vroege nachtvorst in Tuatapere;
? De eerste 6 km van de Keppler track gelopen in Te Anau;
? Een boottrip door de Milford sound;
? 4W drive door de Skippers Canyon, incl museum en goudzoeken (en gevonden!);
? Een wandeling over de Franz Josef gletser;
? Shantytown, een oud goudstadje uit 1860
? Pancake-rocks en blowholes in Punakaiki (helaas geen pannenkoeken restaurant hier)
? Zeehonden kijken bij Cape Foulwind

We vragen ons regelmatig af of we niet te langzaam gaan zodat we geen tijd meer overhouden om het Noordereiland te verkennen. Of veel te snel zodat we tijd over hebben als we bij Aukland in de buurt komen. Een ding staat vast: we laten nog heel veel leuke en interesante plaatsen en wandelingen links liggen omdat we nu eenmaal niet alles kunnen in de toch relatief korte tijd die we hier maar hebben. Als we willlen kunnen we hier hier veel meer tijd doorbrengen.

Groeten uit Nieuw Zeeland.

P.s. Over een maand zijn we alweer thuis; Time flys when you have fun.

Indy en Jan

Hallo reizigers,

dat is heel veel in een notendop! Dat klinkt ook alsof de indrukken jullie voortdurend tot keuzes dwingen, maar vooral dat......jullie genieten! Dat laatste is super om te lezen! En natuurlijk maken jullie ons per verslag nieuwsgieriger.....

Lieve groet,
Indy en Jan

Margreet

Hoi, Marieke en Peter
Jullie hebben zo veel fantastisch natuurschoon gezien!
De gletsjers met de meren en de watervallen deden me erg aan Noorwegen denken. Prachtig! Nog drie weken? Geniet er nog ten volle van. Daarna thuis nagenieten en verhalen vertellen! Goede reis verder!

Lammy

Hoi Marieke en Peter,

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken! Jullie vallen van het ene natuurschoon in het andere cultuurwonder. Geweldige verhalen en indrukwekkende foto's! Nog een hele fijne reis gewenst met nog heel veel bijzondere gebeurtenissen en indrukken gewenst. Ik blijf jullie volgen.
Groetjes, Lammy

Tessa en Ruben

Wat een pracht foto's !

Jan Alers

Hoi Peter en Marieke,

Heb in 1998/1999 ook in NZ gereist en herken heel veel van jullie highlights: Milford, Keppler Trail, Pancake rocks, Franz Josefglacier, Foxglacier, Shanty Town. Lijkt wel zelfde traject. Geniet weer helemaal opnieuw.
Groeten uit een lenteachtig Nederland.

Lidyan

WAUW, wat een prachtige foto's. Mag ik deze site aan mijn vriendin Annelies mailen, zij is al een paar keer in Nieuw Zeeland geweest (woont haar zus) en zal écht genieten van die mooie foto's. Nou volgens mij genieten jullie ook volop. Blijf dat doen de komende weken want inderdaad de tijd vliegt en voor je het weet....... Fijne tijd en een lieve groet Wouter, femke, Daan en Lidyan.